Het kloppend hart van Waterland

Stadsraad Monnickendam stuurt open brief aan gemeente inzake EBS

Zondag 26 januari 2014 21:01

Stadsraad Monnickendam stuurt open brief aan gemeente inzake EBS

Stadraad: 'Voorgenomen wijzigingen nieuwe busdienstregeling voor Monnickendam desastreus. Stadsraad Monnickendam op de bres voor haar burgers.'

"Aan de leden van de gemeenteraad en het College van Burgemeester en Wethouders van de Gemeente Waterland Geachte Leden van de Raad en van het College, Gisteren namen wij via www.groot-waterland.nl kennis van de nieuwe conceptdienstregeling van het in grote financiële moeilijkheden verkerende busbedrijf EBS. De Stadsraad Monnickendam is vanaf vandaag gemobiliseerd en zal zich tot het uiterste verzetten tegen deze plannen. Wij hebben inmiddels advies ontvangen van een externe deskundige op het gebied van Openbaar Vervoer. Uit analyse blijkt dat de busreizigers in de Regiolijn 315 in de wijken Ringshemmen, Ooster Ee, Binnengouw, Buitengouw en Markgauw in de ochtend en avondspits maximaal 2½ km lopend, per fiets of met de auto naar de halte Grote Kerk moeten. Fietsparkeerprobleem!! EBS spreekt van een overstap mogelijkheid van de haltes Ringshemmen, ’t Spil en Pierebaan. Dat is een misleiding: immers lijn 311 rijdt dan 2 maal per uur en lijn 315 rijdt 6 tot 8 keer per uur. Door deze wijziging wordt 75% van de Monnickendammer busreizigers gedupeerd. De Stadsregio Amsterdam heeft in 2011 bij het verlenen van de concessie aan EBS te weinig onderzoek gedaan naar de liquiditeit en solvabiliteit van EBS. De directie van EBS wilde via deze concessie in de Regio Waterland een opstap hebben naar concessies in andere regio’s. Dat lukte niet: het GVB houdt haar concessie en ook in andere regio’s heeft EBS geen concessies verworven. De Stadsregio Amsterdam mag de gevolgen nu niet afwentelen op de inwoners van de Regio Waterland. Wij stellen voor dat de Stadsregio Amsterdam andere mogelijkheden zoekt om de problemen op te lossen, zoals de concessie aan EBS ontnemen en een nieuwe aanbesteding uitschrijven voor het busvervoer in de Regio Waterland. Dat is in het verleden ook in de Provincie Noord-Brabant met goed gevolg gelukt. De inwoners van de Regio Waterland mogen niet de dupe worden van bestuurlijk wanbeleid. De Reizigersadviesraad en Adviescommissie kunnen uiterlijk op 6 februari 2014 advies uitbrengen over het concept vervoerplan. Het plan wordt daarna ter goedkeuring aangeboden aan het dagelijks bestuur van de Stadsregio Amsterdam, dat hierover op 20 februari 2014 beslist. Wij verzoeken de Gemeenteraad en het College van de gemeente Waterland daarom op korte termijn de belangen van de Monnickendammers zodanig te behartigen dat de huidige dienstregeling gehandhaafd kan blijven. De Stadsraad zal zich tot het uiterste verzetten tegen de voorgestelde verslechtering van het Openbaar Vervoer. De actieplannen zijn gereed. Wij zullen op de bres blijven staan voor de Monnickendammer burgers. Met vriendelijke groet, Namens de leden van de Stadsraad Monnickendam Fred Holthuis (voorzitter) en Titia Leewis (secretaris)" Bron: Stadsraad Monnickendam

Deel deze pagina:

Omroep PIM - redactie@omroep-pim.nl - Realisatie website: HPU Internet Services